Wywiad z dietetyczką - Anną Sabak, dietetykiem klinicznym firmy "pracowniadiet.pl"

 

Czy każda osoba ma szansę schudnąć, czy być może przez leki i
chorobę niektórzy mają ograniczone możliwości by stracić wagę?

Wszyscy mają szansę schudnąć, ale niestety nie wszyscy mają równe szanse. Rzeczywiście niektóre schorzenia oraz leki mogą utrudnić proces utraty masy ciała. Może tak się dziać z kilku powodów – na przykład niektóre choroby endokrynologiczne spowalniają metabolizm, sprawiając, że organizm „przełącza się na tryb oszczędzania” i broni się przed spalaniem tkanki tłuszczowej. Innym przykładem mogą być niektóre leki antydepresyjne, które zwiększają apetyt, szczególnie na słodycze, co także może powodować problemy z utratą niechcianych kilogramów. Jednak ani chorób ani przyjmowanych leków nie można traktować jako wymówki i usprawiedliwienia dla nadwagi. Nawet jeżeli droga do szczupłej sylwetki będzie trudniejsza, jej osiągnięcie jest jak najbardziej możliwe. Warto wtedy skonsultować się z dietetykiem klinicznym, który dobierze odpowiednią terapię odchudzającą, uwzględniając choroby, przyjmowane leki, a także inne czynniki, które mogą wpłynąć na proces chudnięcia.


Jakich pokarmów najlepiej unikać, decydując się na odchudzanie?

W czasie odchudzania powinniśmy unikać pokarmów wysokokalorycznych, które przy tym mają niską wartość odżywczą, czyli tak zwanych pustych kalorii. Są to takie pokarmy, które mimo iż dostarczają nam dużo kalorii, zawierają bardzo mało witamin i składników mineralnych. Przykładem takich produktów są słodycze lub dania typu fast-food. W czasie diety odchudzającej powinniśmy dostarczać sobie jak największej ilości składników odżywczych przy jak najmniejszej ilości kalorii.

Poza tym, powinniśmy unikać produktów zawierających dużą ilość węglowodanów prostych. Powodują one, że poziom cukru we krwi gwałtownie rośnie, a następnie szybko spada. Po takim posiłku szybko stajemy się głodni i trudno nam utrzymać dietę. Produkty zawierające duże ilości węglowodanów prostych to na przykład słodycze, jasne pieczywo, owoce – szczególnie suszone, kandyzowane i z puszki.


Czy regularny wysiłek fizyczny np.: fitness, czy orbitrek wpływają
na dynamiczniejszą utratę wagi w połączeniu ze stosowaniem danej
diety?

Oczywiście można schudnąć tylko na diecie, albo tylko ćwicząc, jednak walka z nadprogramowymi kilogramami jest zawsze najłatwiejsza, gdy połączymy zmianę nawyków żywieniowych z treningiem. Znacznie szybciej osiągniemy wtedy pożądane efekty i będą one trwalsze. Każdego dnia powinniśmy ćwiczyć co najmniej 30 minut, żeby wspomóc odchudzanie. Nie oznacza to, że jesteśmy skazani na codzienny, wyczerpujący trening. Tak naprawdę wystarczy dłuższy spacer.


Co warto wiedzieć o odchudzaniu i diecie?

Przede wszystkim należy pamiętać, że nie ma czegoś takiego jak „cudowna dieta”. Do każdej kuracji, która obiecuje dużą utratę masy ciała w krótkim czasie i bez wysiłku, trzeba podchodzić podejrzliwie. Gdyby taka metoda istniała, wszyscy bylibyśmy szczupli. Przede wszystkim zrzucenie kilkunastu kilogramów w miesiąc jest mało prawdopodobne. Warto sobie uświadomić, jak długo pracowaliśmy na nasze dodatkowe kilogramy. Zrzucenie ich zajmie nam podobną ilość czasu. Zdrowe tempo odchudzania to 1 kilogram tygodniowo. Najskuteczniejszą metodą na walkę z nadwagą jest zdrowa, różnorodna dieta, połączona z ćwiczeniami. Oznacza to, że powinniśmy jeść wszystko, tylko w odpowiednich proporcjach.



Dlaczego większość odchudzających się musi pamiętać "po kuracji", aby
nie powracać do starych nawyków żywieniowych, gdyż grozi im efekt
jo-jo?

U większości osób to właśnie nawyki żywieniowe były powodem problemów z wagą. Dlatego, gdy wracamy do starego sposobu odżywiania,  zaczynamy popełniać te same błędy i ponownie zaczynamy tyć. Jednak najczęściej efekt jo-jo pojawia się, gdy stosujemy nieracjonalną dietę. To znaczy taką, która eliminuje jakąś grupę składników lub wręcz ogranicza się do kilku produktów. Taka dieta po pierwsze spowalnia nasz metabolizm, a dodatkowo nie da się jej stosować zbyt długo. Dobra dieta to taka, która uczy nas zasad zdrowego żywienia stosowanych już do końca życia. Wtedy efekt jo-jo nam nie grozi.


Dlaczego warto korzystać z konsultacji dietetycznych?

Ponieważ nie ma uniwersalnej diety. Na to jaką dietę powinniśmy stosować, wpływa wiele czynników: nasz wiek, płeć, wzrost, stan zdrowia, styl życia, preferencje żywieniowe itd. Przed ułożeniem jadłospisu trzeba określić zapotrzebowanie nie tylko na energię, ale też na inne składniki odżywcze, biorąc pod uwagę wszystkie wymienione czynniki. To zadanie najlepiej powierzyć dietetykowi.

Warto również pamiętać, że dietetyk nie zajmuje się tylko odchudzaniem. Pomoże on także w procesie leczenia, podpowiadając jak zmienić dietę osób chorych. Polecam także konsultacje przyszłym mamom – odpowiednia dieta w czasie ciąży i w czasie karmienia piersią zapewni maluszkowi lepszy start. Dietetyk może także pomóc poprawić wyniki sportowe, dobierając odpowiednią dietę i suplementację. Pamiętajmy, że informacje które znajdujemy w Internecie są często sprzeczne ze sobą, a zastosowanie się do niektórych „dobrych rad” może być wręcz niebezpieczne. Lepiej nie eksperymentować i skorzystać z pomocy specjalisty.

 

Wywiad z dietetyczką Anną Sabak - dietetykiem klinicznym firmy"pracowniadiet.pl", przeprowadził Roland Drmla

http://www.pracowniadiet.pl/