Postawa ciała precyzuje nasze nastawienie oraz pewność siebie


Postawa ciała jest bardzo ważnym i nieodłącznym elementem w komunikacji i od niej w dużej mierze będzie zależało jak odbierzemy informacje. Postawa ciała to pozycja którą przybierasz stojąc bądź siedząc. Może ona precyzować brak pewności siebie lub analogicznie, dużą motywację oraz pewność siebie. Jak stoisz, zawsze lepiej jest trzymać ręce w jednej linii z udami niż splatać ręce, czy wkładać je do kieszeni. Mając splecione ręce komunikujemy, że nasza mowa ciała jest zamknięta, natomiast jak się pochylimy lekko w stronę rozmówcy okazujemy mu zainteresowanie. Nie zawsze jednak splatanie rąk świadczy, że ktoś jest zawstydzony i przygnębiony, czasem zdarza się, że ktoś jest pewny siebie i zadowolony. Dlatego komunikacja niewerbalna nigdy w 100% nie świadczy o prawdziwości bądź fałszywości danego znaku.

Wspomnieliśmy o tym by nie splatać rąk, ale to samo dotyczy również nóg, a dokładniej stóp. Również ich splatanie komunikuje, iż nasza postawa ciała jest zamknięta. Wyjątkiem jest zakładanie jednej nogi na kolano. W tej pozycji im dalej wysuniesz nogę, która opiera się na kolanie, tym bardziej komunikujesz swoją pewność siebie. 

Istnieje również podział postawy ciała na elementy, z których się ona składa, mianowicie na: punkt, pozycję oraz prezentację. Taką klasyfikację zaproponował Dale G. Leaters w książce pt. "Komunikacja Niewerbalna" Poniżej omówimy kolejno wszystkie elementy.:

Punkt, jest to pojedynczy sygnał niewerbalny, który może trwać tylko kilka sekund, np. uniesienie głowy do góry, wyciągnięcie ręki do przodu, czy też lekkie nachylenie się w kierunku osoby z którą rozmawiamy. Pozycja jest połączeniem kilku punktów, czego rezultatem jest komunikowanie znaczenia, minimum połową naszego ciała. 

Pozycją więc może być połączenie trzech wcześniej wymienionych punktów, czyli: uniesienie głowy do góry, wyciągnięcie ręki do przodu oraz lekkie nachylenie się w kierunku naszego rozmówcy. Prezentacja następuje wówczas, gdy połączymy wszystkie punkty i pozycje. 

Prezentacja trwa od kilku do kilkudziesięciu minut, a punkt, który jest jej składową może trwać kilka lub kilkanaście sekund.

Autor: Roland Drmla

Literatura podmiotu: 
Morreale S.P., Spitsberg B.H., „Komunikacja między ludźmi”, przekł. Izdebski Paweł, PWN, Warszawa 2007 
Leathers Dale G., „Komunikacja niewerbalna”, przekł. Trzcińska Magdalena, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007

Zapraszamy do polubienia i aktywności na Naszym funpage'u: Komunikacja Niewerbalna

 

Reklama